JavaScript Codes

۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

نقش ارتباطات و داشتن ویژگی های روابط عمومی در جذب مشتری


انسان دیگر پیچ و مهره قلمداد نمی­شود و زر و زور بازاری ندارد تنها راه پذیرش دیگران به عنوان انسانی عقلانی با احساسات انسانی است . اقدام به اندیشه و احساس او و ارائه اطلاعات صحیح و صادقانه و اقناع و جلب مشارکت افراد موجب بالندگی فرد و سازمان می­شود.
اگر سازمانی به بقای خویش در سرزمینی می­اندیشد باید فراتر از فلسفه وجودی خود را ببیند . به مثابه یک شهروند باید به نست به سرنوشت محیط احساس مسئولیت کند. به پاکی آب و هوا بی اندیشد و نسبت به گسترش امکانات شهری همت کند والا بیگانه ای در وطن خواهد بود و سوء ظن آحاد جامعه را برخواهد انگیخت . سوء­ظنی که استمرار حیات سازمان ما را به خطر خواهد انداخت .
از مهم ترین مهارت­­ ها در فرآیند کسب و کار ، ارتباطات و فعالیت تشویقی و ترغیبی است . ارتباطـات واژه گسترده­ای است که به صورت برنامه­ریزی شده و یا برنامه­ریزی نشده اتفاق افتد. شرکـت­ها نیاز به هم­ نوا کردن مجموعه با ثبات از کارکنان ، تسهیلات و فعالیت­های خود جهت عرضه معنی نام تجاری شرکت ، قبول آن به مخاطبین مختلف دارند. نیازهای مشتری با شدت و سرعت هر چه تمام تر در حال تغییر است و فقط با نظام ارتباطی صحیح می­توان به موقع در قبال تغییر واکنش مفید نشان داد و پاسخ­گویی صحیح به این تغییرات محیطی رمز ماندگاری و ادامه حیات سازمان­هاست .
واقعیت این است که انسان ، ناشناخته­ترین موجود است با وجود اینکه ما همه انسان هستیم ولی در تمایلات ، رفتار ، خواست­ها ، نیازها و انگیزه­ها و انگیزه­ها با هم بسیار متفاوتیم . انسان ها ضمن آنکه یک مجموعه­اند و مجموعه بشری را شکل می­دهند ، در عین حال در قالب فرد، گروه ، دسته و جوامع از یکدیگر متمایزند .
این تفاوت­ها و نیازها وقتی اهمیت دو چندان پیدا می­کند که ما وظیفه تعامل یا تناقضات و پاسخ­گویی به نیازها را بر عهده می­گیریم و این انسان­ها­ی متمایز در جایگاه مشتریان ما قرار می­گیرند . کارگزار ارتباطی باید اصل اولیه را بپذیرد که هر انسانی شخصیتی منحصر به فرد دارد و علائق ، خواست ها و تمایلات خاص خود را دارد. دومین اصل این است که کارگزار ارتباطی باید به سرعت و دقت شخصیت مخاطب خود را بشناسد ، فرهنگ او چیست ، از چه چیزی خوشش می­آید از چه چیزی متنفر است ، دوست و دشمن او کیست و چه چیزی برای او برانگیزاننده و چه عاملی برای او بازدارنده است .
طبیعتا ارتباطی زمانی می­تواند پایدار باشد که سود متقابل در آن باشد یعنی هر دو طرف در استمرار این فرآیند احساس آرامش ، امنیت رشد و برنده شدن داشته باشد .
در مجموع دوستی­های پایدار و موفق ، روابط خانوادگی گـرم و موفقیت­های تحصیلی و شغلی و در نهایت جذب مشتری به مهارت­های ارتباطی ما بستگی دارد به طوری که زیر بنا و شالوده موفقیت در جذب مشتری برقراری ارتباط مناسب است .
انواع ارتباطات :
ارتباط به طور کلی بر دو نوع است :
1- ارتباطات کلامی 2- ارتباطات غیر کلامی .
ارتباطات کلامی ، مجموعه روابطی است که از طریق سخن گفتن و گفت و گو حاصل می­شود . برای این که در شغـل خود موفق شویم و بتوانیم در جذب مشتری توفیق حاصل کنیم باید از کلمات به دقت استفاده کنیم هر کلمه­ای احساسات ، عواطف خاص و عمـلکرد متفاوتی را در افراد بر می­انگیزد . اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود به کار برده شوند، سریع تر بر افراد تاثیر می­گذارند ، لذا در هنگام مواجهه با مشتری ، از کلمات منفی نمی­توانم ، غیر ممکن است ، بعید است ، هرگز و .... نباید استفاده کرد . ما باید از نیروی کلمات و تاثیری که در دیگران دارند، آگاهی داشته باشیم . بیشتر از کلمات و جملات مثبت و انرژی­زا استفاده نماییم .

ارتباطات غیر کلامی ، کلیه پیام­هـایی است که افراد علاوه بر خود کلام ، آنـها را نیز مبادلـه می­کنند طرز ایستادن ، راه رفتن ، حالات چهره ، صدا لباس پوشیدن و.... جملگی نشانه های ارتباطات غیر کلامی هستند. بنـابراین توجه به کلیه موارد فوق می­تواند در نحوه ارتباط با مشـتری و جذب وی مؤثر واقع شود. مشتری در بدو ورود به محل کارما ، با دیدن نشانه­های غیر کلامی در مورد شخصیت ما قضاوت می­کند . بنابراین تلاش مبتنی بر ایجاد شخصیتی مثبت در ذهن مشتری از ضـروری ترین کارهاست که هـرکارمند مشتری مدار باید انجام دهد.
در مجموع ، کلام 7در صد لحن و طنین 38 درصد و حرکـات ( که ارتباطـات غیر کلامی در آن دخیل هستند ) 55 درصد از اطلاعـات را منتقل می­کنند .
نگرش مثبت و تاثیر آن در جذب مشتری :
- اولین وضعیت ، زمانی رخ می­دهـد که فرد بر این باور است که خود او و فرد مقابلش دوست داشتنی و قابل پذیرش نیستند .
- دومین وضعیت ، زمانی رخ می­دهد که فرد تصور می­کند دوست داشتنی و پذیرفتنی است ولی فرد مقابل او از چنین ویزگی هایی برخوردار نیست .
- وضعیت سوم ، می­توان گفت که فرد تصور می­کند که وضعیتی دوست داشتنی و پذیرفتنی ندارد ، اما مقابل او از وضعیت دوست داشتنی و پذیرفتنی برخوردار است .
- در وضعیت آخر که مهم­ترین وضعیت است ، فرد مورد نظر چنین احساس می­کند که خود پذیرفتنی و دوست داشتنی است و در مقابل خویش فرد دیگری را می­بیـند که او نیز پذیرفتـنی و دوست داشتنی است .
منظور از نگرش مثبت همین وضعیت آخر اسـت یعنی نیمه پر لیوان را دیدن ، نگرش مثبت از این احساس نشأت می­گیرد که انسان برای خودش ارزش قائل است و دیگران را هم ارزشمند می­پندارد ، خود فرد اعتماد به نفس دارد و به خلاقیت ­های خویش معترف است و همین احساس مطلوب را به فرد مقابل یا مشتری منتقل می­کند .
- برخورد خوب ، لبخند و داشتن حس اعتماد به نفس از شاخصه­های مثبت نگری در هر فرد است . داشتن نگرش مثبت حس احترام مشتری را به شما بر­می انگیزد و او را از خرید خود راضی و خشنود می­سازد . شما با نگرش مثبت توانسته­­اید در مشتری احساس مثبت ایجاد کنید.
مهارت ارتباطی گوش دادن و تأثیر آن در جذب مشتری:
گوش دادن مهارتـی است که ما هر روز از آن استفاده می­کنیم . شنیدن با گوش دادن فرق دارد .شنیدن تنها بخشی از فرایند گوش دادن اسـت یعنی شامل دریافـت یک پیام از طریق کانال­های حسی می­شود . در حال که گوش دادن فرایند دریافت ، درک ، توجه ، معنا گذاری و پاسخ­گـویی توسط شنونده است .
جهت گوش دادن نکات زیر الزامی است :
· بپذیریم که هم فرستده و دریافت کننده ، در برقراری ارتباط مؤثر به یک اندازه نقش و سهم دارد. پس هر دو باید برای برقراری ارتباط تلاش کنند.
· در ارتباط با طرف مقابل (مشتری) سریع قضاوت نکنیم بلکه اجازه دهیم مشـتری حرف­های خود را بزند و از پیـش­داوری پرهیز کنیم .
· صبور باشیم و از قطع کلام مـشتری بپرهیزیم و نسبت به سخنـان او بی­توجه نباشیم .
· در هنگام گوش دادن احساساتی نشویم ، عواطف خود را کنترل کنیم و دچار خشم و نفرت و...نشویم .
· طرز صحیح نشـستن یا ایستاده در فرایند گوش دادن مؤثر است پس در هنگام سخن گفـتن با مشـتری در بهترین وضعیت قرار گیریم .
· عواملی که باعث حواس پرتی می­شوند را کنترل کنیم و در هنگام سخن گفتن مشتری ، با تلـفن یا شخص دیگری صحبت نکنیم .
· دقـیق و کامل به سخنان مشتری گوش دهیم .
· شنونده فعـال باشم ، یعنی با علاقه گوش کنـیم و در صورت لزوم سؤال کنیم .
2- ارائه شخصیت جذاب و نقش آن در مشتری گرایی :
بروز برخی ویژگـی­های شخصیتی، می­تواند در ایجاد ارتباط موفق ما را یـاری دهد . برای ارائه شخصـیتی جذاب و دوست داشتنی ، داشتن ویژگی­های زیر لازم است :
· آراسـتگی ظاهر: مرتب ، تمیز و در عین حال سـاده لباس بپوشیم تا مشـتری با ما احساس صمیمیت بکـند .
· ارائه توضیحـات مفید و سکوت در صـورت لزوم : بعد از این که توضیـحات لازم و مفید را به مشتری ارائه دادیم ، سکوت اختیار کنیم ، در امر فروش صحبت کنیم و از بلند صحبت کردن اجتـناب کنیم .
· محترمانه رفتار کردن : بی­احترامی و بی­ادبی در کلام از جذابیـت می­کاهد . باید در مقابل مشتری ظاهری آراسته و باطنی وارسته داشته باشیم . مشـتری فرد محـترمی است ، پس باید در مقابل او محتـرم مؤدب و با شخصیت ظاهر شویـم .
· شوخی کم و تبسـم فراوان : شوخی زیاد ما را فردی سطحی و بی­اعتـباری معرفی می­کند .
متبسم بودن ، سنت پیام اکرم (ص) است و شایسته است در مقابل مشتری با خوشرویی و اخلاق حسنه ظاهر شویم .
نتیجه گیری :
در مجمـوع ، یک سازمان مشتری مدار بدون داشتن ارتباط مناسب با مشتریان خود نمی­تواند موفقیتی حاصل کند و در دنیای امروز که دنیای امروز که دنیـایی کیفیت محور و مشـتری مدار است ، مشتری هدف کار و مشتری گرایی زیر بنای کلیه فعالیـت­های تجاری و اقتصادی خواهد بود . در این راسـتا جذب کارکنان مشتری مدار که ویژگی­های بارز انسـانی را در رفتار خود لحاظ کرده باشند، ضـروری است .
برخی از ویژگی­های مشتری مداران عبارت است ار:
· مردم دارند و مردم را دوست دارند.
· همیشه جانب مشتری را می­گیرند .
· به حرف­های مشتری خوب گوش می­دهند.
· شیک پوش و خوش صحبت هستند .
· ظاهری آراسته و باطنی وارسته دارند .
· خود را به جای مشتری قرار می­دهند .
· بیشتر به فکر ارائه خدمـات هستند تا سود شخصی .
· همیشه بیشتر از حد انتظار مشـتری کار می­کنند .
· رفتار آنان نشانگر آن است که مردم و مشتریان را در الویت قرار می­دهند .
· اعتقاد دارند مشتری به آنها وابسته نیست ، بلکـه آنان به مشتری وابسته­اند ، مشتری مزاحم کار آنان نیست ، هدف کار آنان است . مشتری بیگانـه از کار آنان نیست ، هدف کار آنان است ، آنان به مشتری لطف نمی­کنند بلکه مشتری است که با فراهـم کردن فرصت به آنان لطف می­کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا نظرات خود را درج کنید